Marketing wielopoziomowy znany także jako Multi Level Marketing lub network marketing, jest stosunkowo nową, ale najsprawniej rozwijającą się formą handlu ze wszystkich. W naszym kraju system MLM jest jeszcze mało znany, jednak na jego zastosowanie decyduje się coraz większa ilość firm działających w największych miastach w kraju. Spośród różnych dziedzin marketingu marketing wielopoziomowy różni się systemem promowania produktów i usług. Jego idea polega na naliczaniu premii przedstawicielom handlowym, czyli osobom biorącym na siebie odpowiedzialność za dostarczenie produktu do finalnego klienta. Dystrybucja produktu odbywa się jednak poza tradycyjną siecią hurtowni i sprzedawców detalicznych, gdyż zamówienie dostarczane jest klientowi własnoręcznie przez producenta lub jego przedstawiciela.

Producent nie tracąc funduszy na drogie reklamy telewizyjne, radiowe czy prasowe, może przeznaczyć te pieniądze na wypłaty dla przedstawicieli handlowych i dystrybutorów. Dzięki jasnemu mechanizmowi wynagrodzeń przedstawiciele reprezentujący firmę mają większą motywację do działania i znaczne obroty, którymi nie muszą się dzielić z żadnymi pośrednikami. Gwałtowny wzrost zainteresowania marketing wielopoziomowy zawdzięcza polecaniu sobie produktów przez coraz liczniejszą społeczność ukontententowanych klientów. Dzięki temu następni zainteresowani mają coraz większe zaufanie do danego przedsiębiorstwa i jego produktów. Zwykle przedsiębiorstwo prowadzące biznes MLM zakłada bazę aktywnych klientów. Każdy z nich wraz ze wzrostem liczby zakupionych produktów, otrzymuje coraz większe prowizje. Należy zwrócić uwagę, że nie istnieje ograniczenie co do wysokości tej prowizji. Zadowoleni klienci decydują sie na polecenie danej marki swoim przyjaciołom i w ten sposób tworzy się siatka klientów, którzy z czasem zostają aktywnymi przedstawicielami handlowymi firmy. Jeśli praca w MLM ma przynosić duże pieniądze to zasadniczą rzeczą jest rozszerzanie sieci dystrybucyjnej. To w jej budowie znajduje się klucz do maksymalizacji dochodów. Ponadto network marketing daje możliwość zarabiania pieniędzy nie tylko producentowi czy usługodawcy, ale także innym ludziom, którzy zdecydują się na etat przedstawiciela handlowego. W konwencjonalnym handlu za sprzedaż i promocje odpowiadają punkty handlowe, sklepy bądź różni specjaliści od marketingu.

W MLM nie ma tych elementów, dlatego liderzy, którzy utworzyli dobrze funkcjonującą sieć dystrybucyjną, dostają współmierne do wielkości zamówień wynagrodzenie. Mówiąc prościej, każdy klient polecony przez przedstawiciela handlowego lub kogoś z utworzonej przez niego sieci dystrybutorów, przynoszą mu zysk. Dostaje on prowizję nie tylko od towarów i usług sprzedanych przez siebie, ale od wszystkich zakupów w całej grupie. Wielkość otrzymanych zarobków jest więc nieograniczona. Liderzy pełnią tu w gruncie rzeczy czołową rolę, gdyż wielkość zbudowanej przez nich sieci i poziom ich prężności przekłada się na faktyczny poziom dochodu w firmie. Jeśli sieć zbudowana przez lidera posiada stabilne obroty, uzyskuje on tak zwany dochód pasywny. Znaczy to, że za raz zbudowaną strukturę otrzymuje comiesięczne wynagrodzenie wytworzone przez własną sieć. Zazwyczaj to chęć wypracowania dochodu pasywnego jest impulsem dla wielu osób, które myślą o rozpoczęciu działalności w MLM. Na pewno chętnych byłoby znacznie więcej, ale marketing sieciowy jest mało popularnym określeniem, nie wspominając już o jego idei. Przyczyną tej sytuacji jest mała ilość informacji na ten temat. Rzadko mówi się o tym w mediach, nie tworzy się na ten temat programów telewizyjnych ani audycji radiowych. W dodatku niełatwo jest gołym okiem zauważyć możliwości płynące z MLM, a mylne opinie funkcjonujące w społeczeństwie na temat tej formy dystrybucji mają negatywny wpływ na jej skuteczność. Opinie o MLM są rozmaite i w dużej mierze są uzależnione od osobistych doświadczeń danych osób. Najbardziej destruktywną dla marketingu wielopoziomowego opinią, wynikającą zazwyczaj z niewiedzy, jest podejrzenie że działają w charakterze piramid finansowych. Działalność MLM polega głównie na przekazywaniu realnego produktu od producenta do klienta. Często zdarza się , że duża grupa osób sprzedaje małe ilości lub kupuje dany produkt tylko dla siebie.Honoraria wiążą się z dystrybucją tego produktu. Natomiast piramida finansowa, to struktura wzorowana na marketingu wielopoziomowym. Zysk przez nią wytwarzany nie bierze się ze sprzedaży, ale z wpłat wpisowego, uiszczanych przez członków dołączających do struktury. Zyski osiągają tu głównie osoby stojące najwyżej w hierarchii czyli te, które dołączyły na samym początku utworzenia piramidy finansowej. Nie ma tu prawdziwego produktu, który docelowo trafia do klienta końcowego.
Wokół MLM narosło wiele mitów. Ludzie związani z tą gałęzią często opisują ją jako cudowny twór biznesu i sposób na zdobycie dużych i łatwych pieniędzy. Koncepcja ta często kusi ludzi niezbyt ambitnych i biernych . Osoby takie szybko rozczarowują się i dają za wygraną. Należy pamiętać, że branża MLM nie jest szczególna pod względem nakładów pracy od żadnej innej działalności gospodarczej. Są osoby, które dobrze sobie radzą i zarabiają spore pieniądze, ale są też tacy, którzy pomimo wysiłków wypracowują znikome zyski. Jest to zwykła działalność gospodarcza polegająca na dobrym mechanizmie bezpośredniej sprzedaży produktów. Jak w każdej działalności tak i tutaj trzeba włożyć ogrom pracy i mieć choć trochę szczęścia. W branży tej działa z powodzeniem ogromna ilość firm. Sprzedaje się wszystko począwszy od środków czystości i kosmetyków, a skończywszy na żywności.
Bez względu na różne opinie, dla dystrybutorów jest to całkiem dobry sposób na zasilenie domowego budżetu.